Membráncsere Hailea ACO-318 kompresszornál

Tavaly augusztusban beruháztam egy nagyobb dugattyús kompresszorra, mert a tervezett halas szobába sok levegő kellet az akváriumok szűréséhez. Kis légpumpákkal is meglehetett volna csinálni, de árban, teljesítményben és zajban így jobban jöttem ki.

  • Teljesítmény: 3.600 l/h
  • Nyomás:0,02MPa
  • Fogyasztás: 30W fogyasztás
  • Maximális zajszint 60dB

Mivel egy év után kompresszor egyre hangosabb lett és a levegőleadása sem volt mindig egyenletes, azt a tanácsot kaptam, hogy bizony lassan megérett a membráncserére. A gyári membránok csak 1-2 évet húznak ki. Ekkor kezdtem el kutatni a neten, hogy vajon hogyan nézhet ki belülről a gépezet és persze maga a membrán. Elég nehéz róla olyan képet találni ahol rendesen meg vannak nevezve a belső alkatrészei, ezért szerepeltetek itt egyet, de sajnos ezen sincs minden egyes alkatrész nevesítve.

A következő kérdés az volt, hogy miből lehetne új membránt készíteni, mert nem akartam gyárit venni az ára és az élettartama miatt. Szerencsére lehet venni szilikongumi lemezt ami megfelel a célnak: http://bolthely.hu/szilikongumi/lista/4d0e0d900bf11_Szilikon_lemez

Én egy 200x200x1mm-es lapot vettem (345 Ft), de a szétszedés után kiderül elég lett volna a 0,5 mm-es is. Ebből a lapból még sok-sok membránt tudok majd készíteni a későbbiekben.

Kezdődjön hát a csere! 😀

Kíváncsi voltam mennyi por került bele egy év alatt, ezért először a hátsó levegőszűrő résszel kezdtem.

Szerencsére nem sok por volt benne, valószínűleg azért mert a levegőbeömlő csövére ráhúztam egy sűrű szűrő szivacsot. Természetesen mindent portalanítottam egy nedves ronggyal, a szivacsokat meg folyó csapvíznél jól kinyomkodtam.

Ezután a kicsavaroztam a képen látható három csavart is, ami a kis műanyag fedelet tartotta. A fedél mögött egy csapágygolyó és a dugattyú rugója található. Az összeszerelésnél a csapágygolyót a kellemetlenségek elkerülése végett a műanyag kis fedélben lévő mélyedésbe helyezzük vissza!

Ezek után jöhetett a kompresszor elején található fedél. A csavarok kitekerése után egy kicsit csavarhúzóval rá kellet segíteni, mert nem akart lejönni a kompresszor házáról.

Kompresszorház, középen a dugattyúval

A levegőkiömlő csövön keresztül a kicsavaroztam a membrán házat és el akartam választani a takarófedélről, de kézi erővel nem sikerült, mert annyira össze volt gyógyulva. Végül egy csillagcsavarhúzó és egy gumikalapács segítségével a levegőkiömlő nyíláson keresztül sikerült kiütnöm a fedélből a membránházat.

membránház, rögzítő alátét, membrán, takaró ház

A kis fekete membránlapot rátettem a szilikon lemezre, filccel körberajzoltam, utána ollóval kivágtam. Majd a közepére is vágtam egy kis lyukat a rögzítő csavarnak.

Az új és a régi

Ebből még kijön néhány 😀

Ezután jöhetett a második membrán, mert egy másik a dugattyúra van rácsavarozva.

Dugattyú

Így néz ki a dugattyú az új membránnal

Azért csináltam egy képet a kompresszur belsejéről is. A legalján középütt látszik a csapágy. Két oldat pedig a tekercselések.

A végén a portalanítás után összeszereltem a gépet és visszacsavaroztam a polcára. A levegőkiömlő csövet egy kis dróttal hozzászorítottam a kimeneti csonkhoz, mert a gumi egy év alatt megkeményedett és nem zárt tökéletesen. A bekapcsolást követően, azt tapasztaltam, hogy sokkal csendesebb lett, mint volt és szemmel láthatóan több levegőt is produkált, mint előtte.

A kompresszorok azért vannak bordázva, hogy a leadják a keletkezett hőt. Gyakorlatilag egyfolytában forró volt a masina, ezért egy kis PC ventillátorral folyamatosan hűtőm, aminek a segítségével, már a kezem is elállja a kompresszor hőmérséklettét.

Remélem hasznos ez a hiánypotló bejegyzés! Jó barkácsolást mindenkinek!

One response to “Membráncsere Hailea ACO-318 kompresszornál

  1. Rendkívül hiánypótló!
    Köszönöm:Gábor

Vélemény, hozzászólás?

